Project motorwissel 4.2 XK motor - Deel 2, April 2018
Hier zijn we begonnen met het voorbereiden om de motor er uit te gaan
takelen. Gelukkig had ik de hulp van een vriend, dit gedeelte van de klus is
niet iets om alleen te doen. Verder is het is natuurlijk belangrijk om de auto
goed te ondersteunen. Je moet er tenslotte onder kruipen om de
versnellingsbak los te maken. Goed gereedschap is ook hier het halve werk !!
Uitendelijk was alles los en kon de motor er uit worden gehaald. In het begin
moet deze achterover kantelen, als de motor dan horizontaal boven de
motorruimte hangt kan de auto naar achteren worden geduwd. Dit is
makkelijker dan de takel naar achteren te trekken, bovendien had ik daar de
ruimte niet voor.
Wel raar om je auto zo zonder motor te zien, gelijk maar van de gelegenheid
gebruik maken om de motor ruimte eens goed te inspecteren.
Hier hangt het geheel dan, de oude motor inclusief de versnellingsbak. De
versnellingsbak is nog prima, dus die wordt weer gebruikt.
Oud en nieuw naast elkaar, de bak is al los en de koppelomvormer zit nog op
de oude motor.
De bak zit er op, nog een laatste controle van het geheel en dan kan de motor
in de auto worden getakeld.
De inbouw is gelukt, ik moet zeggen dat ik het heel spannend vond om de
sleutel weer om te draaien, alles 300 keer gecontroleerd en toch na het
starten twee problemen tegen gekomen. een slang bij injector 4 begon
spontaan benzine te sproeien en er zat een draadbreuk bij de bobine
waardoor de startmotor wel rondging, maar er verder niets gebeurde. Ik had
wel gezien dat er een hoop verse olie bij de nokkenas lag toen ik door het
bijvulopening in de kleppendeksel keek, dus dat was een teken dat de
oliepomp goed werkt ! Na de reparatie en het opnieuw starten sloeg de motor
gelijk aan. Bij het aansluiten van de bougies kabels heb ik goed op de
konijnenoortjes gelet (Voor de kenners). Het geratel en getik van de oude
motor is in ieder geval verdwenen, dus daar zat toch een serieus probleem.
(En wat ruikt het weer lekker in de garage ! )
Inmiddels heb ik al weer een paar proefritten gemaakt en er zijn nergens
lekkages of andere narigheden te vinden. Het rijgedrag is door het vervangen
van onder meer de subframe rubbers tevens een stuk verbeterd.
Dit project is voor mij een succes te noemen en kan zo’n beetje afgesloten
worden. Natuurlijk zijn er nog meer dingen te doen aan de auto, zoals de
hoofdremcilinder, deurrubbers, heel goed poetsen enz, enz..
Copyright © 2010-2023 | Aan de inhoud van deze website kunnen geen rechten worden ontleend. | Last update: 2023 | Statistics