Mijn eigen Jaguar XJ6 Series III 4.2 uit 1979. Deel 2
Na de restauratie van de kop waren er nog meer verbeteringen, deze nieuwe
pagina zal ik hier dan ook mee gaan vullen.
Voor 2017 staat het in ieder geval op het programma om de startmotor te
gaan bekijken, deze weigert regelmatig en dit wordt ook steeds frequenter. De
hoofdremcilinder, het rempedaal blijft wat sponzig aanvoelen en nadat alles al
een keer vervangen is maakt deze een goede kans op verbetering. En het
stuurhuis is nu toch echt wel aan vervanging toe, deze lekt al wat jaren en de
stofhoezen houden het nu niet meer.
Genoeg mooie klussen in het vooruitzicht dus.
Eerst een kleine terugblik: Verbetering van het interieur
Ik had een volledig interieur van een Series III gevonden en kon daarmee mijn
voorstoelen en achterbank vervangen. Met name de bestuurdersstoel was
wat ingezakt en de achterbank vertoonde scheuren bovenop.
De nieuwe stoelen en bank kwamen uit een jongere Series III en hebben een
iets andere structuur. Hierdoor is het interieur welliswaar niet helemaal meer
origineel, maar ze zien er erg goed uit en de achterbank heeft ook nog eens
hoofdsteunen, die ik eerst niet had. Dus na een ritje naar Hendrikus Alkema in
Baflo, Groningen, kon ik de nieuwe stoelen en achterbank gaan vervangen.
Uitgedroogde raamrubbers zijn na bijna 40 jaar geen uitzondering, ik heb ze
bij alle vier de deuren dan ook vervangen. De voordeuren gingen redelijk
gemakkelijk, omdat je het raam volledig kunt laten zakken. Bij de
achterdeuren lukt dat niet en deze moest ik dan ook behoorlijk ver uit elkaar
halen.
Tussendoor ook nog andere zaken aangepakt
Zoals het vervangen van de visco-koppeling, plus de twee achterste uitlaat
dempers (waarbij ik tevens een benzinelek ontdekte in de vorm van een
geknikte en gescheurde slang, alleen te zien toen de oude dempers er uit
waren).
En ook de benzinedruk eens gemeten, deze was netjes zo'n 2.5 en 3 bar
wanneer ik het vacuum van de drukregelaar los maakte. De benzinepomp is
inmiddels ook vervangen, omdat die niet meer zo netjes liep en wat herrie
begon te maken. De benzinedruk is hierdoor ook weer wat gestegen.
Ik heb een heel net stuurhuis en een startmotor kunnen vinden bij van
Harteveld in werkendam, vandaag de startmotor vervangen en ook nog een
defecte verbinding ontdekt en dus een nieuw oogje aangeknepen. De auto
start nu weer als nieuw. Nu alleen het stuurhuis nog vervangen.
De startmotor is reeds vervangen en ik ben hier begonnen aan het stuurhuis.
Ik heb geen brug of smeerput, dus eerst de auto veilig op vijf poten gezet om
alles los te kunnen maken.
Het oude stuurhuis is er hier onder uit en duidelijk aan vervanging toe. Er zat
dan ook al geruime tijd een lekkage onder de stofhoezen. Hij gaf zich
trouwens niet zomaar gewonnen, ik moest twee moeren kapot boren om de
zaak los te krijgen. Misschien geen nette manier, maar ik kreeg bij deze twee
moeren geen grip meer en dan was dit op dit moment voor mij de beste
keuze. Nog even wachten op de nieuwe moeren, bouten en stuurkogels en
dan kunnen we bijna weer rijden. Ook maar gelijk de filters en olie verversen
natuurlijk.
Een mooie truc om de zuiger in het stuurhuis in het midden te krijgen:
Vetnippel eruit en dan met de achterkant van een 5mm boortje in de opening
voelen wanneer deze in een uitsparing van de zuiger valt als je de zuiger heen
en weer beweegt. Dit is het originele middden dus. Hierna de vetnippel weer
terug monteren natuurlijk.
Er lag een onaangename verrassing op de loer, het nieuwe stuurhuis is van
een nieuwer model Series 3, en heeft dan ook andere draad voor de
hogedrukslang. Een nieuwe slang besteld, maar toen bleek de kant van de
stuurpomp niet meer te kloppen. Ik moest dus creatief worden om te
hogedrukslang aan te passen door de oude wartel over te gaan zetten op de
nieuwe slang.
De wartel overzetten hoefde uiteindelijk niet, de oplossing bleek namelijk in
een onverwachte hoek te liggen. Het gedeelte van de stuurpomp waar de
wartel in wordt gedraaid bleek je te kunnen verwisselen. De onderste foto is
van het stuurhuis met nieuwe slangen.
Copyright © 2010-2023 | Aan de inhoud van deze website kunnen geen rechten worden ontleend. | Last update: 2023 | Statistics