Infojaguar.nl

Mijn eigen Jaguar XJ6 Series III 4.2 uit 1979. Deel 1

1979 was het jaar dat de Series III voor het eerst op de markt kwam en alleen nog maar in het wit of rood te verkrijgen was. Deze foto toont mijn auto net na de aankoop, februari 2010. Inmiddels heb ik behoorlijk veel aan verbetering gedaan, wat ik hier dan ook met tekst en foto's wil delen.

Het begin

Een van de eerste dingen die ik heb aangepakt is het vernieuwen van alle brandstofslangen en waterslangen inclusief alle slangenklemmen. De brandstofslangen bij de injectoren zijn vaak hard en vertonen scheurtjes wat brandstoflekkage en zelfs brand kan veroorzaken. Tijdens het vervangen van de brandstofslangen stuitte ik op de injectorrubbers die aan vervanging toe waren. Het kleine rubber zorgt voor afdichting van de injector in het inlaatspruitsuk en vertoont hier duidelijk uitdroging. Als je de injector met de hand kunt verdraaien terwijl deze nog gemonteerd is weet je dat het foute boel is. Het gevolg is valse aanzuiging van zuurstof, schudden van de motor ed.

Nokkenassen en timing

Rommelig lopen van de motor kan diverse oorzaken hebben. Bij het controleren van de klepspeling ontdekte ik een serieus probleem bij de nokkenaslagers. Vervangen van de lagerschalen bleek noodzakelijk, tevens bleek de timing van de beide nokkenassen niet te kloppen en de ketting stond te slap. Dus de ketting spannen en de nokkenassen op tijd zetten. De nokkenastiming controleer je met een speciale mal die precies op de as moet passen en goed aan moet sluiten op het huis. In geval dat het niet klopt (zoals bij mij het geval was) moet je de flens en tandwielkrans van elkaar scheiden, zodat je de nokkenas in de juiste stand kunt draaien. In de natte wintermaanden is er tijd om de grote klussen uit te voeren, zo bleek dat er bij de voorwielophanging het nodige aan vernieuwing toe was. Wat na dertig jaar natuurlijk ook niet zo verwonderlijk is. En na het vernieuwen van fuseekogels, schokbrekers, ophangrubbers ed staat de Jaguar in de winterstalling te wachten tot het droge weer is aangebroken.

De injector kabelboom van een Series III 4.2

(Mijn zoontje keek nieuwsgierig mee) Bijna iedere Series III heeft er last van: Een verweerde kabelboom rondom de injectors en slechte connectors die geen goed contact meer maken met alle ellende van dien. Een (niet zo fraaie) optie is om de connectors af te knippen en de draden rechtstreeks op de contacten van de injectors en / of sensors te solderen. Dit gaat redelijk tot goed zolang de bedrading zelf geen problemen geeft. Een andere optie is om een nieuwe kabelboom te kopen, die zijn leverbaar maar ook zeer prijzig. Het moet natuurlijk een leuke hobby blijven dus daarom heb ik besloten om zelf een kabelboom te gaan maken. Na wat uitzoekwerk en door het schema en de oude kabelboom uit te pluizen had ik voldoende materiaal om te gaan beginnen. De oude aangegegoten connectors waren nog bruikbaar genoeg om hier de nieuwe bedrading aan vast te gaan maken. De nieuwe kabelboom kreeg al snel vorm en was uitendelijk klaar voor inbouw. Uiteindelijk gereed en klaar om ingebouwd te worden. En eenmaal ingebouwd start de motor weer prima.

Het dashboard

Door de jaren heen is het hout van het dashboard er niet mooier op geworden. Demonteren en restaureren was dan ook de volgende stap. Een leuke klus met uitzicht op een mooi resultaat. Ik ben begonnen met de meters te demonteren in de hoop op deze manier het hout te kunnen verwijderen. Dit bleek echter de verkeerde volgorde te zijn. Het metalen frame met hout en meters moet eerst worden verwijderd, waarna je in alle ruimte alles kunt demonteren. Alle bedrading van de meters zijn met stekkers op de kabelboom aangesloten en zijn eenvoudig los te maken. Verder heb ik alle metalen randen van de meters losgemaakt, schoongemaakt en opnieuw mat zwart gespoten. Nu alleen nog het hout gaan bewerken en alles terug monteren. Vervolgens ben ik begonnen met het verwijderen van de oude politoerlaag. Doordat de oude laag verhard is kon ik deze gemakkelijk met een beitel los stoten, zonder het hout te beschadigen. Na vijf keer lakken met blanke lak en tussendoor steeds met fijn schuurpapier (korrel 2000) schuren kon ik na het uitharden beginnen met het polijsten van de nieuwe laklaag. Uiteindelijk kon alles teruggemonteerd worden, inclusief nieuwe lampjes voor de diverse tellers. Het nu weer complete dashboard staat te wachten op de montage in de auto. De klus is geklaard, de laatste schroeven zijn vastgedraaid en de auto is aan de binnenkant schoongemaakt. Natuurlijk een stukje gereden en het is weer een genot om naar het dashboard te kijken, dit is wel heel gevaarlijk trouwens. Op de fout in het begin na (ik dacht het hout er af te kunnen krijgen zonder de gehele metalen plaat los te maken) is alles goed verlopen. Het terugbouwen was toch wel een flinke klus, het past allemaal maar net en je wilt niets beschadigen natuurlijk. Voordat ik alles ging vastschroeven heb ik wel eerst de functies van alle klokjes en lampen getest.

Koprevisie

Op naar de volgende ingrijpende klus. Zoals eerder geschreven was er een probleem met de nokkenaslagers. Deze had ik al vervangen, maar er bleef nog steeds een tik bovenin de kop van de motor zitten. Daarom de stoute schoenen maar aangetrokken en besloten de kop van de motor af te halen. Na diverse voorbereidingen was het dan zo ver. Met spanbanden die ik aan schommelhaken had bevestigd kon ik de kop eigenlijk zonder al te veel problemen optillen. Vaak zijn de stuts die doorlopen tot onder in het blok verkleefd met de kop en is het een heel gedoe de kop los te krijgen, gelukkig was dit nu niet het geval. Na de kop hoog genoeg opgetild te hebben kon ik er een plank onder schuiven en vervolgens konden we de kop naar de werkbank dragen. Hier ligt hij dan, klaar om gedemonteerd te worden. De spruitstukken moesten er natuurlijk afgehaald worden en daarna kon de kop naar het revisiebedrijf (Broos Motoren Revisie in Breda) voor inspectie en revisie waar nodig. Dit is inmiddels gedaan en de kleppen en klepzetels moeten geslepen worden, alle zes de klepgeleiders aan de uitlaatkant hebben speling en alle klepveren hebben veel van hun veerkracht verloren en worden dus vervangen. De speling op de klepgeleiders wordt verholpen door er nieuwe geleiderbussen in te persen, een mooie klus voor het revisiebedrijf. Ondertussen heb ik het inlaatspruitstuk onder handen genomen door diverse pakkingen en de injectorrubbers te vernieuwen. De gasklep en de overrun valve die vaak vervuild zijn doordat de carteronluchting op de inlaat is aangesloten zijn grondig schoongemaakt. En als de waterrail er toch af is gehaald is het een kleine moeite om gelijk de thermostaat en natuurlijk ook hier de pakkingen te vernieuwen. De kop is gereviseerd en terug bij de auto. Uiteindelijk konden de kleppen hergebruikt worden, zijn de klepgeleiders aan de uitlaatkant vervangen, de klepveren vervangen en klepzittingen en kleppen geslepen en natuurlijk gesteld. De spruitstukken had ik al voorbereid en kunnen terug op de kop worden gemonteerd. Aan de uitlaatkant heb ik ook de tapeinden vervangen en verder aan de inlaat en uitlaat nieuwe moeren en sluitringen gebruikt. De kop is afgemonteerd en klaar om weer op het blok geplaatst te worden. Hier gebruik ik een takel om de kop voorzichtig en gedoseerd op het blok te laten zakken. Na wat proberen om de kop precies recht boven het blok te positioneren lukte het en ligt de kop weer op zijn plaats op het blok. Hier zijn de kopmoeren met het juiste moment en in de juiste volgorde aangedraaid. De timing van de nokkenassen bleek nog te kloppen en zo kon alles weer terug in elkaar worden gezet. De klus is geklaard. Alles zit weer op zijn plek en alles werkte ook gelijk in 1 keer goed. De watertemperatuur komt met de nieuwe thermostaat ook weer netjes op bijna 90 graden. Het terugplaatsen van de motorkap bleek onverwacht toch nog een lastige klus. Dus ook na dit avontuur is de Jaguar weer helemaal klaar voor gebruik !
Copyright © 2010-2017    |    Aan de inhoud van deze website kunnen geen rechten worden ontleend.    |    Last update: October 2017    |    Statistics